به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم بهرهبرداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید و ناوگان حمل و نقل تهران که صبح امروز با حضور حناچی شهردار تهران، مدیرعامل ایران خودرو، و جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی سنت حسنهای برای شهر تهران آغاز شد که براساس آن دولت ۱۰۰ درصد هزینههای تأمین اتوبوس را پرداخت میکرد.
وی افزود: برادر مدیرعامل کنونی شرکت واحد اتوبوسرانی، آن زمان به راحتی به دفتر رئیس جمهور رفتوآمد میکرد و با شخص رئیسجمهور ملاقات داشت و پیگیر دریافت اتوبوسهای شهر تهران بود. همان زمان ارائه حدود سه هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران تصویب و هزینههای آن از طرف دولت به فوریت پرداخت شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بخش عمده آن اتوبوسها تولید داخل کشور بود، تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در دولت آقای هاشمی و ۲ هزار دستگاه دیگر در دولت خاتمی به شهر تهران تحویل داده شد. در دولت خاتمی نیز ۸۲.۵ درصد هزینههای تأمین اتوبوس توسط دولت پرداخت میشد، اما خوب است یادی هم از تلاشهای محمود احمدینژاد کنیم که نسبت به دو دولت قبلی، غوغا کرد و نهتنها به تهران بلکه به همه شهرهای ایران ۱۰ هزار اتوبوس شهری داد حتی رفسنجان ما هم که اصلاً اتوبوسرانی وجود نداشت ۱۵ اتوبوس دریافت کرد.
وی ادامه داد: آن زمان یک قرارداد با حدود ۸ خودروساز منعقد و از تبصره ۱۳ دولت استفاده شد البته از طرف شهرداریها نیز پیگیریهای لازم صورت میگرفت و اینطور نبود که فقط دولت فعال باشد!
هاشمی خاطرنشان کرد: مسئولان شهرداری نیز فشار میآوردند و همانطور که قبلا هم به شوخی گفته بودم، جلوی دفتر رئیس جمهور لحاف و تشک میانداختند، پیگیر این موضوع بودند و بدون خجالت کشیدن خواسته خود را مطرح میکردند که در نهایت تأمین اتوبوس انجام میشد.
وی تصریح کرد: در دولت روحانی نیز مصوبه خوبی تعیین شد و هر که این مصوبه را در اختیار داشته باشد باید ۱۹ هزار اتوبوس از طریق آن به دست بیاورد البته در این مصوبه به تأمین ۴۶ هزار مینیبوس اشاره شده که منابع آن از طریق شرکت ملی نفت و از محل صرفه جویی سوخت تأمین خواهد شد، ولی متأسفانه این مصوبه که متعلق به اواخر اسفند سال ۹۶ است به سرانجام نرسید.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از حناچی شهردار تهران و هاشمی معاون وی میخواهم این مصوبه را دقیق بخوانند و رسانهها نیز آن را منتشر کنند؛ شهرداری میتواند با این مصوبه با کارخانههای اتوبوسسازی در کشور قرارداد منعقد کند چرا که نحوه بازپرداخت آن نیز مشخص است و شرکت نفت هر سه ماه آن را به سیستم بانکی باید پرداخت کند.
وی ادامه داد: از ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس مذکور ۵ هزار اتوبوس و از ۴۶ هزار مینی بوس حداقل ۱۰ هزار دستگاه سهم تهران است؛ بنده خواهش میکنم قرارداد مربوطه در این زمینه منعقد شود. روحانی کاری که باید را انجام داد، اما اینکه سیستم ما نمیتواند این مصوبه را تبدیل به اتوبوس کند یک ضعف است. برای ساخت خط متروی تجریش نیز چنین مصوبهای داشتیم و آن را پیگیری کردیم.
هاشمی با اشاره به اینکه درباره مترو نیز این مصوبه وجود دارد، گفت: این مصوبه متعلق به قبل از خروج ترامپ از برجام است یعنی یک سال و نیم وقت وجود داشته تا انجام شود، اما نتیجهای حاصل نشده است.
وی به وضعیت شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این زمینه وضعیت خوب نیست؛ شعار مقابله با کرونا میدهیم، اما در زمان مناسب حرکت نمیکنیم و اقدامات مناسب انجام نمیدهیم علاوه بر آن از امکانات مناسب نیز برخوردار نیستیم. یکی از آن امکانات داشتن اتوبوس و واگن مترو است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی از منابع انتشار کرونا در شهرهای بزرگ حمل و نقل عمومی است و حدود ۴۰ درصد از سهم انتشار به این حوزه مربوط میشود با توجه به اینکه کرونا قرار نیست به این زودی برود باید سیستم حمل و نقل عمومی را با سرعت و با استفاده از همین مصوبات اجرایی نشده بهبود بخشیم تا اتفاقی که در جهش تولید ملی مدنظر است رخ دهد.
وی تصریح کرد: درست نیست بگوییم ۱۰ کارخانه اتوبوسساز در کشور داریم که ۹ مورد از آنها فعال نیستند. درست است که حدود ۳۰۰ اتوبوس ساخته شده، اما باید واقعیتها نیز گفته شود که درباره اتوبوس و واگن جهش تولید اتفاق نیفتاده است. مبارزه با کرونا فقط تولید ماسک نیست و باید اتوبوس و واگن نیز ساخته شود.